یزدفردا: باهنر: «نباید به اندازه‌ تورم، حقوق‌ها را افزایش داد.»

راضیه حسینی: باز هم زیاده‌خواهی مردم باعث شد یک مسئول مجبور به اظهار نظر شود و امری بدیهی را توضیح دهد. معلوم است که افزایش حقوق هیچ ربطی به تورم ندارد.

هیچ کشوری در دنیا حقوق کارمندان و کارگرانش را بر مبنای تورم افزایش نمی‌دهد. در واقع مفهومی به نام افزایش حقوق اصلاً در کشورهای دنیا وجود ندارد.

ممکن است برخی مواقع پاداشی کوچک، در حد یک ظرف پیرکس، یا پارچ و لیوان طرح لومینارک، برای کارکنان در نظر گرفته شود، ولی افزایش حقوق، هرگز. فقط در کشور ما این اتفاق هر ساله رخ می‌دهد و مسئولان عزیز از جیب خود اسکناس اسکناس کم کرده و به حقوق کارکنان اضافه می‌کنند.

فقط در کشور ماست که مسئولان حتی شده، از سفرهای فرزندان خود می‌زنند، سفره‌ی خود را کوچک‌تر می‌کنند، تا هر سال حقوق کارمند و کارگر اضافه شود. در واقع اگر با همین شیوه پیش برویم، چند سال دیگر فرزندان مسئولان، دیگر توانایی سفر به شمال کشور و چادر زدن در کنار پارک‌ها را هم نخواهند داشت.

با این شرایط چطور توقع داریم به اندازه‌ی تورم، حقوق‌ها افزایش پیدا کند؟ کاش ابتدا نگاهی به کشورهای دنیا می‌انداختیم و بعد چنین درخواستی داشتیم. حتماً برخی می‌گویند این میزان از تورم اصلاً در کشورهای توسعه یافته وجود ندارد.

از کجا معلوم؟ شاید همین فردا، پس‌فردا کشورهای پیشرفته هم گرفتار چنین تورمی شدند، خواهید دید باز هم حقوق را با تورم افزایش نمی‌دهند.

از آن‌جایی که هنوز مانده است تا به درایت مسئولان ما برسند، به جای فراموش کردن میزان تورم، کاری بسیار دشوارتر را پی می‌گیرند و سعی می‌کنند تورم را به اندازه‌ی حقوق پایین بیاورند، بیچاره‌های نادان.

آن‌ها نمی‌دانند تورم در کشور ما هیچ‌گاه پایین نمی‌آید بلکه از قله‌ی نموداری به قله‌ی بالاتر، درنموداری دیگر، جهش می‌کند. هر گاه تورم در کشور ما زیادی اوج گرفت و از تمامی نمودارها خارج شد، مسئولان به سرعت صفحه‌ای جدید باز می‌کنند و تورم تازه‌ای می‌سازند.

در واقع مسئولان ما یا تورم را خواهند یافت، یا آن را خواهند ساخت.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا